Stikkord
:
Referansesystem Jf:
|
En vogn
triller på lettløpende hjul. Den er utstyrt med en kanon,
en utskytingsmekanisme som sender en liten kule loddrett oppover. Kanonen
blir avfyrt når en lysstråle treffer en lysfølsom celle
bak et lite hull i vogna.
Vi spenner kanonen, legger kula på plass og sender vogna av sted langs et horisontalt bord. |
Utstyr:
Lysfølsom kanonvogn med kule Lommelykt |
![]() |
Det ligger
en lysende lommelykt på bordet. Den løser ut skuddet.
Kula blir skutt rett opp, men fordi den har samme horisontalfart som vogna, detter den også rett ned igjen, målt i det referansesystemet som følger vogna. Trakta fanger opp kula. Vi har valgt å la vogna gå under en bru like etter utløsningen. Kula tar veien på oversida av brua. Så skal vi la vogna gå på et skråplan. Da gir tyngden vogna akselerasjon langs skåplanet, gp = g sin j . Så lenge kula ligger i kanonen har den samme fart som vogna. Når kula blir skutt opp, virker tyngden på den, og tyngdens komponent parallelt med skråplanet er den samme for kula som for vogna. I referamsesystemet - som følger vogna, er kula derfor loddrett over vogna hele tida, jf Lokalt lodd- og vannrett, E13. Her også lar vi vogna gå under en bru, mens kula flyr over. Vi har valgt brua, fordi vi har hørt folk hevde at det kan ikke gjelde hvis man kjører gjennom en tunnel, spesielt ikke Liertunnelen like ved Drammen. Det er en rimelig innvending, for tunnelen er lang og litt svinget, og fjellet er høyt, så vi greier nok ikke å holde konstant vektorfart, og vi kan vel heller ikke se bort fra både luft- og rulle- motstand. Men hvis vi hadde en bil i konstant fart gjennom en rett tunnel i lufttomt rom, så tror vi det hadde stemt. |
|
|
|||||
|
|
|
|