Fysletter  oversatt og tilpasset norske læreplaner.
* * *

 

 

Velg emne:

Fart
Krefter

Arbeid Energi

Optikk

Bølger/Svingninger

Molekyler

Elektrisk felt

Diverse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik henter du fysletter til egen maskin

Hjem

Litt bakgrunn

Fyslettene er satt sammen av mange små enkeltelementer. Det kan være kuler, bokser, bilder, linjer, grafer, knapper osv. Disse elementene skal ofte også bevege seg i forhold til hverandre.

Java er et objektorientert programmeringsspråk som gjør det mulig å programmere alle disse småbitene som en animasjon er satt sammen av hver for seg på en slik måte at de enkelt kan hentes fram og settes sammen på ulike måter. Det kodespråket som brukes for å hente fram og sette sammen de ferdiglagede programbitene, kalles JavaScript.

For å kunne lagre de ferdige programbitene på en rasjonell måte, er det laget et eget filformat med etternavnet  .jar, (Java achive file). De arkivfilene som en fyslett bruker, skal ligge tilgjengelig i en mappe med navnet "classes".

Nedenfor finner du en punktvis beskrivelse av hvordan du går fram for å hente en fyslett fra internett og lagre den på din egen harddisk slik at den kan kjøres derfra. Den største fordelen med dette er at du er mye sikrere på at den virker som den skal når du trenger den, og den kan lett distribueres til elever slik at de kan arbeide med oppgaver knyttet til fysletten på egen hånd hjemme eller på skolen.

Denne oppskriften er laget med bruk av Internet Explorer 5.00

Slik gjør du

  1. Åpne filbehandleren og lag ei mappe som f.eks. heter "fysletter". I denne mappa legger du ei undermappe som heter "classes".

  2. Åpne nettleseren din (Internet Explorer) og finn den fysletten du vil importere fra internet.

  3. Klikk på høyre museknapp og velg "Vis kilde". Da får du se  html-koden for nettsiden og javaskriptet for fysletten. Dette er en ren tekstfil som du nå skal lagre som en html-fil.
    Klikk på Fil - Lagre som. Finn fram mappa "fysletter" som du nettopp lagde og lagre der som html-fil. Dvs velg et filnavn sjøl og sett på etternavnet htm eller html.

  4. Kontroller at det nå ligger en fil med etternavnet htm eller html der du lagret. Nå skal du åpne denne fila enten ved å dobbeltklikke på den (da åpnes den i nettleseren din), eller den kan åpnes i FrontPage eller et annet program hvor du kan redigere websider. La oss si at vi åpner den med nettleseren, altså dobbeltklikker på den.

  5. Dersom animasjonen nå kjører som den skal, så er det fordi den henter arkivfilene den trenger fra nettet, og det vil vi jo ikke. Vi vil at arkivfilene skal hentes fra egen harddisk. 
    Først må vi finne ut hvilke arkivfiler som trengs: Gå til menylinja øverst og klikk på vis - kilde. Da får du se en masse html-kode som du kanskje ikke skjønner noe særlig av, men det gjør ikke noe. Leit deg fram til et sted hvor det står noe sånt som  archive="Animator4_.jar, ..."Lista mellom anførselstegnene viser hvilke arkivfiler denne fysletten bruker. Hvis det er flere vinduer i fysletten, må du leite flere steder etter slike lister over arkivfiler. Animator4_.jar og STools4.jar er to arkivfiler som brukes i svært mange fysletter. Skriv opp navnet på alle arkivfiler som er nevnt i kildekoden.

  6. Nå henter vi de arkivfilene som trengs på nettet: Gå til http://webphysics.davidson.edu/Applets/DownLoad_Files/download.html. Klikk på Java 1.1 i venstre marg og velg en av de filene du skal laste ned. I vinduet som kommer opp velger du "Lagre denne filen på disken" og "OK". Finn fram mappa "classes" som du opprettet til dette, og lagre der.
    Fortsett til alle arkivfilene du trenger er lagret i mappa "classes".

  1. Neste problem: Nå må vi sørge for at fysletten leiter på rett sted etter arkivfilene. Åpne på nytt kildekoden slik du gjorde i punkt 5. Like i nærheten av der du fant lista med arkivfilene, skal du finne et sted der det står codebase=" ... ". Mellom anførselstegnene står angitt den adressen der fysletten skal leite etter arkivfilene. Det som står der skal du nå erstatte med classes/. det skal altså stå:  codebase="classes/".

  2. Nå kan du lagre endringene, klikke på oppdater, og se om fysletten virker som den skal. Hvis den gjør det, er du heldig. Hvis den ikke gjør det, er det ingen grunn til å fortvile - enda, men gå videre til punkt 9.

  3. Java skiller mellom små og store bokstaver. Hvis programmet leiter etter en arkivfil som begynner med stor bokstav, og den er lagret med liten bokstav, så kan det være grunnen til at fysletten ikke går. Kanskje det beste er å endre alle store bokstaver til små?

  4. Det kan også hende at arkivfilen av en eller annen grunn ikke inneholder den funksjonen som det er spurt etter. Du kan se innholdet i en arkivfil ved å åpne den med WinZip. Kanskje det finnes en nyere versjon enn den du har fått tak i? Dessuten er det sikkert 1000 andre mulige årsaker til at ting ikke virker som forventet.

LYKKE TIL!

Ø.G.