| |
Slik henter du fysletter til egen maskin
Hjem
Litt bakgrunn
Fyslettene er satt sammen av mange små enkeltelementer. Det
kan være kuler, bokser, bilder, linjer, grafer, knapper osv. Disse
elementene skal ofte også bevege seg i forhold til hverandre.
Java er et objektorientert programmeringsspråk som gjør det
mulig å programmere alle disse småbitene som en animasjon er satt sammen av
hver for seg på en slik måte at de enkelt kan hentes fram og settes sammen på
ulike måter. Det kodespråket som brukes for å hente fram og sette
sammen de ferdiglagede programbitene, kalles JavaScript.
For å kunne lagre de ferdige programbitene på en rasjonell
måte, er det laget et eget filformat med etternavnet .jar, (Java
achive file). De arkivfilene som en fyslett bruker, skal ligge
tilgjengelig i en mappe med navnet "classes".
Nedenfor finner du en punktvis beskrivelse av hvordan du går
fram for å hente en fyslett fra internett og lagre den på din egen harddisk
slik at den kan kjøres derfra. Den største fordelen med dette er at du er mye
sikrere på at den virker som den skal når du trenger den, og den kan lett
distribueres til elever slik at de kan arbeide med oppgaver knyttet til
fysletten på egen hånd hjemme eller på skolen.
Denne oppskriften er laget med bruk av Internet Explorer 5.00
Slik gjør du
-
Åpne filbehandleren og lag ei
mappe som f.eks. heter "fysletter". I denne mappa legger du ei
undermappe som heter "classes".
-
Åpne nettleseren din (Internet
Explorer) og finn den fysletten du vil importere fra internet.
-
Klikk på høyre
museknapp og velg "Vis kilde". Da får du se
html-koden for nettsiden og javaskriptet for fysletten. Dette er en ren
tekstfil som du nå skal lagre som en html-fil.
Klikk på Fil - Lagre som.
Finn fram mappa "fysletter" som du nettopp lagde og lagre der som
html-fil. Dvs velg et filnavn sjøl og sett på etternavnet htm eller html.
-
Kontroller at det nå ligger en
fil med etternavnet htm eller html der du lagret. Nå skal du åpne denne
fila enten ved å dobbeltklikke på den (da åpnes den i nettleseren din),
eller den kan åpnes i FrontPage eller et annet program hvor du kan redigere
websider. La oss si at vi åpner den med nettleseren, altså dobbeltklikker
på den.
-
Dersom animasjonen nå
kjører som den skal, så er det fordi den henter
arkivfilene den trenger fra nettet, og det vil vi jo ikke. Vi vil at
arkivfilene skal hentes fra egen harddisk.
Først må vi finne ut hvilke arkivfiler som trengs: Gå til menylinja øverst og klikk på vis - kilde.
Da får du se en masse html-kode som du kanskje ikke skjønner noe særlig
av, men det gjør ikke noe. Leit deg fram til et sted hvor det står noe
sånt som archive="Animator4_.jar,
..."Lista mellom anførselstegnene viser hvilke arkivfiler denne
fysletten bruker. Hvis det er flere vinduer i fysletten, må du leite flere steder etter slike lister over arkivfiler. Animator4_.jar og
STools4.jar er to arkivfiler som brukes i svært mange fysletter. Skriv opp
navnet på alle arkivfiler som er nevnt i kildekoden.
-
Nå henter vi de arkivfilene som
trengs på nettet: Gå til http://webphysics.davidson.edu/Applets/DownLoad_Files/download.html.
Klikk på Java 1.1 i venstre marg og velg en av de filene du skal laste ned. I vinduet som kommer opp velger
du "Lagre denne filen på disken" og "OK". Finn fram
mappa "classes" som du opprettet til dette, og lagre der.
Fortsett til alle arkivfilene du trenger er lagret i mappa "classes".
-
Neste
problem: Nå må vi sørge for at fysletten leiter på rett sted etter
arkivfilene. Åpne på nytt kildekoden slik du gjorde i punkt 5. Like i
nærheten av der du fant lista med arkivfilene, skal du finne et sted der
det står codebase=" ... ".
Mellom anførselstegnene står angitt den adressen der fysletten skal leite
etter arkivfilene. Det som står der skal du nå erstatte med classes/.
det skal altså stå: codebase="classes/".
-
Nå
kan du lagre endringene, klikke på oppdater, og se om fysletten
virker som den skal. Hvis den gjør det, er du heldig. Hvis den ikke gjør
det, er det ingen grunn til å fortvile - enda, men gå videre til punkt 9.
-
Java
skiller mellom små og store bokstaver. Hvis programmet leiter etter en
arkivfil som begynner med stor bokstav, og den er lagret med liten bokstav,
så kan det være grunnen til at fysletten ikke går. Kanskje det beste er
å endre alle store bokstaver til små?
-
Det
kan også hende at arkivfilen av en eller annen grunn ikke inneholder den
funksjonen som det er spurt etter. Du kan se innholdet i en arkivfil ved å
åpne den med WinZip. Kanskje det finnes en nyere versjon enn den du har
fått tak i? Dessuten er det sikkert 1000 andre mulige årsaker til at ting
ikke virker som forventet.
LYKKE
TIL!
Ø.G.
|