Fysletter  oversatt og tilpasset norske læreplaner.
* * *

 

 

Velg emne:

Fart
Krefter

Arbeid Energi

Optikk

Bølger/Svingninger

Molekyler

Elektrisk felt

Diverse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan kan fyslettene brukes?

Hjem

Dersom potensialet i fyslettene skal utnyttes fullt ut, er det nødvendig at elever og lærere har god tilgang til internett helst både på skolen og hjemme. Dette er nok langt fra virkeligheten mange steder, men utviklingen går i hvert fall i den retningen.

Fyslettene kan brukes på mange måter i undervisningen. Nedenfor beskrives to måter som utnytter interaktiviteten i animasjonene og aktiviserer elevene.

Oppvarmingsoppgaver
Oppvarmingsoppgaver er web-baserte oppgaver som oppfordrer elevene til å tenke gjennom et fysikkrelatert emne og besvare noen få enkle spørsmål. Denne oppgaven kommer før det er gitt noe formell opplæring i emnet.
Spørsmålene kan ofte ha komplekse svar. Elevene sender inn sine svar elektronisk kort tid før emnet behandles i klassen. Svarene skummes gjennom av læreren som bruker dem som grunnlag for aktiviteten i timen.

Eksempel 1 (2Fy):

Eksempel 2 (3Fy):

Eksempel 3

Rett før bevegelseslikningene skal behandles i klassen, får elevene beskjed om å kjøre den fysletten som heter "vektor" under emnegruppen FART og besvare følgende spørsmål:
a) Hva tror du pila kan representere?
b) Hvordan vil du gå fram for å finne gjennomsnittsfarten i tidsrommet 1,0s - 2,0s?
c) Hvordan vil du gå fram for å finne farten ved tidspunktet 1,6s?
Kjør fysletten "Kast 1" i emnegruppen FART og besvar følgende spørsmål:
a) Hvilken sammenheng kan du finne mellom startfartens komponenter i x- og y-retning og den tida prosjektilet er i lufta?
b) Hvilken sammenheng kan du finne mellom startfartens komponenter i x- og y-retning og kastelengden i x-retningen?
Kjør fysletten "Oppdrift".
Hvilken av de tre animasjonene viser klossens virkelige bevegelse?
Begrunn svaret ditt.

 

 

 


Elevenes svar gir læreren verdifull informasjon om elevenes forkunnskaper om stoffet.
Utvalgte deler av elevsvarene bør presenteres anonymt (på overhead) i klassen.
Det virker oppmerksomhetsfremmende og motiverende at elevene finner igjen sine egne formuleringer i lærerens gjennomgåelse. Dette vil også bidra til at flere vil ta i bruk fyslettene og sende inn sine svar neste gang. (Jeg mener at slike innsendinger bør være frivillig.)

Elevene må få belønning i form av positiv oppmerksomhet for besvarelser produsert på grunnlag av hva de måtte kunne fra før og det de måtte få ut av å bla videre framover i boka.
For å fortjene ros behøver ikke svarene være fullstendige eller til og med riktige, men de må vise et ærlig og målrettet forsøk på å finne svar på spørsmålene.

 

Oppsummeringsoppgaver
Når et emne skal avsluttes, kan det gis en fyslettoppgave der innlærte begrep, formler og teknikker skal anvendes til å løse en oppgave.
Det kan godt være de samme fyslettene som ble brukt som oppvarming, men med andre spørsmål.
Her kan man gi mer kvantitative spørsmål og kreve at ny kunnskap skal anvendes i besvarelsene.

 

Ø.G.