Hvordan
kan fyslettene brukes?
Hjem
Dersom potensialet i fyslettene skal utnyttes fullt ut, er det nødvendig
at elever og lærere har god tilgang til internett helst både på skolen
og hjemme. Dette er nok langt fra virkeligheten mange steder, men utviklingen
går i hvert fall i den retningen.
Fyslettene kan brukes på mange måter i undervisningen. Nedenfor
beskrives to måter som utnytter interaktiviteten i animasjonene
og aktiviserer elevene.
Oppvarmingsoppgaver
Oppvarmingsoppgaver er web-baserte oppgaver som oppfordrer elevene
til å tenke gjennom et fysikkrelatert emne og besvare noen få enkle spørsmål.
Denne oppgaven kommer før det er gitt noe formell opplæring i emnet.
Spørsmålene kan ofte ha komplekse svar. Elevene sender inn sine svar elektronisk
kort tid før emnet behandles i klassen. Svarene skummes gjennom av læreren
som bruker dem som grunnlag for aktiviteten i timen.
Eksempel 1 (2Fy):
|
Eksempel 2 (3Fy):
|
Eksempel 3
|
Rett før bevegelseslikningene
skal behandles i klassen, får elevene beskjed om å kjøre
den fysletten som heter "vektor"
under emnegruppen FART og besvare følgende spørsmål:
a) Hva tror du pila kan representere?
b) Hvordan vil du gå fram for å finne gjennomsnittsfarten
i tidsrommet 1,0s - 2,0s?
c) Hvordan vil du gå fram for å finne farten ved tidspunktet
1,6s? |
Kjør fysletten "Kast
1" i emnegruppen FART og besvar følgende spørsmål:
a) Hvilken sammenheng kan du finne mellom startfartens
komponenter i x- og y-retning og den tida prosjektilet er i lufta?
b) Hvilken sammenheng kan du finne mellom startfartens
komponenter i x- og y-retning og kastelengden i x-retningen?
|
Kjør fysletten "Oppdrift".
Hvilken av de tre animasjonene viser klossens virkelige bevegelse?
Begrunn svaret ditt.
|
Elevenes svar gir læreren verdifull informasjon om elevenes forkunnskaper
om stoffet.
Utvalgte deler av elevsvarene bør presenteres anonymt (på
overhead) i klassen.
Det virker oppmerksomhetsfremmende og motiverende at elevene finner igjen
sine egne formuleringer i lærerens gjennomgåelse. Dette vil
også bidra til at flere vil ta i bruk fyslettene og sende inn sine
svar neste gang. (Jeg mener at slike innsendinger bør være
frivillig.)
Elevene må få belønning i
form av positiv oppmerksomhet for besvarelser produsert på grunnlag
av hva de måtte kunne fra før og det de måtte få
ut av å bla videre framover i boka.
For å fortjene ros behøver ikke svarene være fullstendige
eller til og med riktige, men de må vise et ærlig og målrettet
forsøk på å finne svar på spørsmålene.
Oppsummeringsoppgaver
Når et emne skal avsluttes, kan det gis en fyslettoppgave der innlærte
begrep, formler og teknikker skal anvendes til å løse en
oppgave.
Det kan godt være de samme fyslettene som ble brukt som oppvarming,
men med andre spørsmål.
Her kan man gi mer kvantitative spørsmål og kreve at ny kunnskap
skal anvendes i besvarelsene.
Ø.G.
|