Fysletter  oversatt og tilpasset norske læreplaner.
* * *

 

 

Velg emne:

Fart
Krefter

Arbeid Energi

Optikk

Bølger/Svingninger

Molekyler

Elektrisk felt

Diverse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor simulere fysiske modeller?

Hjem

  1. Animasjoner kan hjelpe elevene til å knytte sammen flere representasjoner.
    Informasjon om fysiske system blir presentert på mange måter: Ord, likninger, grafer, diagrammer, tabeller med tall, konturkart, vektorpiler osv. Mange elever har store vanskeligheter med å se innholdet i og sammenhengen mellom de ulike representasjonene.
    Å vise en animasjon av et dynamisk system og knytte den til en graf i et koordinatsystem kan hjelpe eleven til å se og bruke ulike representasjoner til å skape mening i fysikken.

  2. Animasjoner kan hjelpe elevene til å forstå likninger som relasjoner mellom målte størrelser.
    Elever ser gjerne en formel bare som et middel til å regne ut rett svar på oppgaver. En animasjon der eleven kan variere ulike parametre og se effekten av disse variasjonene kan gi henne en utvidet forståelse av likningenes rolle i fysikken.

  3. Animasjoner kan hjelpe elevene til å konstruere sammenhengende mentale modeller av fysiske system.
    Ofte har ikke eleven den erfaring og forestillingsevne som skal til for å sette sammen en forvirrende og stykkevis informasjonsmengde til et logisk konsistent mentalt byggverk. Visualiseringer er et kraftig hjelpemiddel til å bygge slike mentale modeller.

  4. Ved hjelp av simuleringer kan man lett lage engasjerende og aktiviserende læringsaktiviteter.
    Læringsforskning har entydig vist at elever lærer mye mer effektivt når de sjøl har kontrollen. En animasjon som eleven kan bruke til å utforske et fenomen på egen hånd gir verdifulle og effektive læringserfaringer.

  5. Animasjonene kon brukes som en "skisseblokk" der elevene kan forklare og beskrive sin egen forståelse for hverandre.
    Læringsforskning har også påvist verdien av at elever forklarer sine tanker både for seg sjøl og hverandre. To eller tre elever som arbeider sammen for å besvare spørsmål knyttet til en animasjon er en svært effektiv læringssituasjon.

 

(Hentet fra boka til Wolfgang Christian og Mario Belloni:
Physlets:Teaching Physics with Interactive Curricular material.)