| |
Hvorfor simulere
fysiske modeller?
Hjem
-
Animasjoner kan hjelpe elevene til å
knytte sammen flere representasjoner.
Informasjon om fysiske system blir presentert på
mange måter: Ord, likninger, grafer, diagrammer, tabeller med tall,
konturkart, vektorpiler osv. Mange elever har store vanskeligheter
med å se innholdet i og sammenhengen mellom de ulike representasjonene.
Å vise en animasjon av et dynamisk system og knytte den til en graf
i et koordinatsystem kan hjelpe eleven til å se og bruke ulike representasjoner
til å skape mening i fysikken.
-
Animasjoner kan hjelpe elevene til å
forstå likninger som relasjoner mellom målte størrelser.
Elever ser gjerne en formel bare som et middel til å regne ut
rett svar på oppgaver. En animasjon der eleven kan variere ulike parametre
og se effekten av disse variasjonene kan gi henne en utvidet forståelse
av likningenes rolle i fysikken.
-
Animasjoner kan hjelpe elevene til å
konstruere sammenhengende mentale modeller av fysiske system.
Ofte har ikke eleven den erfaring og forestillingsevne som skal
til for å sette sammen en forvirrende og stykkevis informasjonsmengde
til et logisk konsistent mentalt byggverk. Visualiseringer er et kraftig
hjelpemiddel til å bygge slike mentale modeller.
-
Ved hjelp av simuleringer kan man lett
lage engasjerende og aktiviserende læringsaktiviteter.
Læringsforskning har entydig vist at elever lærer mye mer effektivt
når de sjøl har kontrollen. En animasjon som eleven kan bruke til
å utforske et fenomen på egen hånd gir verdifulle og effektive læringserfaringer.
-
Animasjonene kon brukes som en "skisseblokk"
der elevene kan forklare og beskrive sin egen forståelse for hverandre.
Læringsforskning har også påvist verdien av at elever forklarer
sine tanker både for seg sjøl og hverandre. To eller tre elever som
arbeider sammen for å besvare spørsmål knyttet til en animasjon er
en svært effektiv læringssituasjon.
(Hentet fra boka til Wolfgang Christian og Mario Belloni:
Physlets:Teaching Physics with Interactive Curricular material.)
|