Tilbake Neste Hjem |
Lag dine egne fysletterHer følger en serie fysletter som viser hvordan du med utgangspunkt i denne enkle fysletten kan bygge videre sjøl og illustrere akkurat hva du vil innenfor feltet "bevegelse og krefter". |
For det første forutsetter vi at du har lastet ned de nødvendige
filene til egen maskin eller server slik at du har mulighet for å endre
kildekoden.
Disse 11 fyslettene bruker kun arkivfilene animator4_.jar og stools4.jar.
Trenger du hjelp til dette, så se her.
Deretter må du kunne få fram kildekoden for fysletten. Det gjør du ved å klikke på Vis eller View i menylinja øverst i nettleseren din og deretter på kilde eller Page Source eller liknende. Da ser du all html-koden og javaskriptet som lager denne sida.
Finn først det stedet i kildekoden som henter inn den røde sirkelen:
id1=document.animator.addObject("circle","x=0,
y=0, r=10");
document.animator.setRGB(id1, 255,0,0);
Først vil vi få sirkelen til å bevege
seg. Det gjør vi ved å forlange at x-koordinaten skal øke
når tida går.
Prøv sjøl eller klikk deg fram til neste
fyslett for å se hvordan det er gjort der.