Kule som ikke beveger seg

 

Tilbake
Neste
Hjem

Lag dine egne fysletter

Her følger en serie fysletter som viser hvordan du med utgangspunkt i denne enkle fysletten kan bygge videre sjøl og illustrere akkurat hva du vil innenfor feltet "bevegelse og krefter".

For det første forutsetter vi at du har lastet ned de nødvendige filene til egen maskin eller server slik at du har mulighet for å endre kildekoden.
Disse 11 fyslettene bruker kun arkivfilene animator4_.jar og stools4.jar. Trenger du hjelp til dette, så se her.

Deretter må du kunne få fram kildekoden for fysletten. Det gjør du ved å klikke på Vis eller View i menylinja øverst i nettleseren din og deretter på kilde eller Page Source eller liknende. Da ser du all html-koden og javaskriptet som lager denne sida.

Finn først det stedet i kildekoden som henter inn den røde sirkelen:
id1=document.animator.addObject("circle","x=0, y=0, r=10");
document.animator.setRGB(id1, 255,0,0);
Først vil vi få sirkelen til å bevege seg. Det gjør vi ved å forlange at x-koordinaten skal øke når tida går.
Prøv sjøl eller klikk deg fram til neste fyslett for å se hvordan det er gjort der.